Goed debiteurenbeheer begint bij het eerste contact

Of je nu een groot bedrijf hebt, of een kleine, je debiteurenbeheer dient op één van de hoogste plaatsen te staan op je lijst. Goed debiteurenbeheer betekent meer betalende klanten en dus minder geld dat je misloopt. Als je dit goed regelt, hou je het aantal wanbetalers op een minimum en zal je het debiteurenrisico verminderen. En dit begint al bij het eerste contact.

Achtergrond onderzoek

Debiteurenbeheer begint vanaf het moment dat iemand zaken met je wil doen. Het is altijd een goed idee om zelf een backgroundcheck te doen voordat je met iemand in zee gaat. Soms is en simpele internet search voldoende, maar je kan ook een kredietwaardigheidsrapport opvragen. Als een bedrijf niet financieel gezond is, is er een grotere kans dat ze je niet kunnen betalen. Soms is het beter om dan de deal af te wijzen.

Gemakkelijk betalen

Hoe gemakkelijker je het maakt om betaald te worden, hoe meer mensen betalen. Als je rekeningen onduidelijk zijn en vragen opwekken, loop je vertraging op. Als je niet genoeg verschillende betalingsmethodes aanbiedt om online te kunnen betalen, maak je het lastiger om te betalen. Zorg dus dat je altijd een zo goed mogelijk bereik hebt en dat je facturen overzichtelijk en compleet zijn.

De wanbetalers

Heb je hierna toch nog last van wanbetalers, dan is het noodzaak deze tot betaling te manen, vanaf de eerste dag dat de betaling te laat is. Hiervoor kan je een tijdsschema handhaven die je op elke wanbetaler toepast. Eerst zal een telefoontje of email voldoende zijn en hieruit blijkt vaak dat er sprake is van een misverstand. Wordt er nog niet betaald, dan is het tijd voor een schriftelijke aanmaning. In het uiterste geval zal er een deurwaarder moeten worden ingeschakeld.